Friday, October 23, 2009

Kalau rasa tidak tenang..ingatlah bahawa:

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.....

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirkan semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci umpat cela.....

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk teman tetap paling setia. walaupn punya harta yang banyak, teman tetap paling berharga.

dipetik dari isuhangat.blogspot.com

Sunday, July 26, 2009

Penyakit Kelamin Gonorrhoea

Gonorrhoea merupakan salah satu daripada penyakit kelamin (Sexually Transmitted Diseases - STDs) yang kerap berlaku. Gonorrhoea boleh menjadi teruk sekiranya tidak dirawat dan akan menyebabkan pelbagai komplikasi yang lain. Malangnya ramai di antara mangsa Gonorrhoea sehingga 80%, tidak menyedari mereka telah dijangkiti Gonorrhoea. Ini adalah disebabkan dalam kebanyakan kes, jangkitan Gonorrhoea tidak menunjukkan tanda-tanda yang nyata.

Apa itu Gonorrhoea

Gonorrhoea disebabkan oleh jangkitan bakteria Neisseria gonorrhoeae yang merebak melalui hubungan kelamin, yang menjangkiti saluran pembiakan dalaman seperti uterus, salur fallopian, dan ovari. Kadang-kala tanda-tanda Gonorrhoea dapat dikesan, tetapi dalam kebanyakan kes penghidap Gonorrhoea tidak menunjukkan sebarang tanda yang ketara. Kuman Gonorrhea boleh didapati pada bahagian berlendir badan seperti saluran pembiakan, zakar, dubur, kerongkong, faraj, dan serviks.

Sekiranya penyakit Gonorrhoea tidak dirawat, Gonorrhea juga boleh merebak kepada bahagian rahim dan salur fallopian, menyebabkan penyakit radang pelvik (Pelvic Inflammatory Disease - PID). Sekiranya ini berlaku, komplikasi bagi wanita seperti percantuman pada salur fallopian boleh menyebabkan kemandulan dalam 10% kes, dan juga masalah kehamilan di luar rahim. Sekiranya Gonorrhoea menjangkiti wanita yang mengandung, bayi yang dilahirkan secara normal menghadapi risiko dijangkiti Gonorrhoea dan menjadi buta. Untuk mengelakkan keadaan ini, kebiasaanya, bayi akan dilahirkan melalui pembedahan Caesarean. Sekiranya bayi dilahirkan secara normal, rawatan menggunakan lapsis (silver nitrate) yang diletakkan pada mata bayi sekiranya terdapat tanda jangkitan. Sebelum 1985 rawatan ini digunakan secara meluas, tetapi kini ia hanya digunakan apabila terdapat tanda jangkitan.

Bagi kedua-dua golongan lelaki dan wanita masalah jangka panjang bagi Gonorrhea yang tidak dirawat adalah bengkak sendi arthritis kategori gonococcal arthritis boleh menyebabkan sendi jadi bengkak dan kaku. Jangkitan darah "Fatal septicemia" yang boleh membawa maut, juga merupakan salah satu komplikasi yang boleh berlaku.


Golongan berisiko

Sesiapa yang aktif secara seksual boleh dijangkiti Gonorrhea, dan penyakit Gonorrhea lebih kerap merebak di kalangan golongan yang lebih muda, antara umur 15 - 30 tahun. Ini disebabkan tabiat golongan muda yang menjalinkan hubungan rambang dengan dari satu pasangan seksual. Gonorrhea juga lebih luas merebak dikawasan bandar berbanding kawasan luar bandar. Selain itu peratusan kes Gonorrhea dikalangan kumpulan homoseksual juga meningkat. Di Amerika Syarikat sahaja, di anggarkan terdapat 800,000 kes dilapurkan setiap tahun.

Apakah Tanda Gonorrhoea

Mereka yang dijangkiti Gonorrhoea menunjukkan tanda-tanda seperti :-

Lelaki

Keluar cecair bewarna kekuningan (creamy) atau hijau daripada alat kelamin.
Sakit seperti terbakar apabila kencing.
Gatal-gatal pada bahagian dubur.
Radang (gatal-gatal) pada bahagian kerandut zakar
Radang pada bahagian kelanjar prostate (boleh ditentukan dengan pemeriksaan doktor.)

Tanda-tanda ini kelihatan pada hari ke 2-7 selepas jangkitan pada lelaki. 10% - 15% lelaki tidak menunjukkan sebarang tanda jangkitan Gonorrhea.

Wanita
Peningkatan keluaran lendir bewarna kekuningan (creamy) atau hijau daripada alat kelamin.
Peningkatan jumlah cecair yang keluar dari alat kelamin.
Pendarahan antara tempoh haid.
Sakit apabila kencing.
Gatal-gatal pada bahagian alat kelamin.
Sakit / memulas bahagian bawah perut.
Sakit apabila bersetubuh.
Jangkitan kerongkong.
Demam.
Jangkitan dalaman
Sembelit
Keluar lendir bewarna kekuningan (creamy) atau hijau daripada dubur.
Gatal bahagian dalam dubur/alat sulit.
Sakit ketika membuang air besar dan ada darah bersama najis.
Dubur berdarah.
Tanda-tanda ini biasanya kelihatan pada hari ke 2-30 selepas jangkitan dikalangan 20% kes bagi wanita. Bagaimanapun, dalam 80% kes tiada sebarang tanda jangkitan Gonorrhea kelihatan di kalangan wanita.
Mereka yang tidak menunjukkan sebarang tanda menghadapi risiko lebih tinggi menghadapi komplikasi daripada jangkitan Gonorrhea teruk, dan tanpa disedari akan menyebarkan jangkitan Gonorrhea. Dari tempoh jangkitan Gonorrhea akan terus merebak sehingga dirawat dengan betul. Jangkitan yang terdahulu tidak menjadikan seseorang immune kepada Gonorrhea, malah komplikasi boleh berlaku dengan lebih pantas berbanding dengan mereka yang mengalami Gonorrhea kali pertama. Jangkitan kali kedua juga menambah risiko mendapat jangkitan HIV.

Masalah jangka panjang

Dianggarkan 2% daripada pesakit Gonorrhea yang tidak dirawat akan mengidap Jangkitan Gonococcal Meluas (Disseminated Gonococcal Infection (DGI)). Tanda-tanda Jangkitan Gonococcal Meluas adalah :-

Sakit sendi tulang (Gonococcal Arthritis)
Demam
Kudis pada kulit
Gonorrhea yang tidak dirawat juga boleh tersebar melalui salur darah dan boleh menjangkiti :-
Injap jantung
Otak (jarang)

Selain itu, masalah jangka panjang bagi lelaki adalah :-


Epididymitis (Radang pada keradut zakar (testicles) yang boleh menyebabkan kemandulan).
Sakit sendi tulang (Gonococcal Arthritis)
Jangkitan organ lain.
Bengkak pada kerandut zakar dan zakar.

Masalah jangka panjang bagi wanita adalah :-


Kudis (Abscesses)
Mengandung luar rahim yang boleh menyebabkan kematian pada ibu. (Ectopic pregnancy)
Pelvic Inflammatory Disease (PID). Jangkitan yang merebak dari faraj dan serviks kepada uterus dan salur fallopian dan menyebabkan kemandulan.
Jangkitan pada hati (Perihepatitis).
Mandul pada wanita.
Salur fallopian tersumbat yang menghalang telur yang subur memasuki rahim dan menyebabkan kemandulan.
Jangkitan sekeliling hati (Perihepatitis).
Tisu tebal (scar) terbentuk pada saluran fallopian.
Jangkitan
Walaupun Gonorrhoea tersebar melalui hubungan seks, Gonorrhoea juga boleh merebak melalui kaedah yang lain. Cara Gonorrhoea merebak adalah melalui :-


Hubungan kelamin termasuk :-
Hubungan kelamin biasa. (30-50% lelaki, 60%-90% wanita.)
Alat kelamin ke mulut (Gonococcal pharyngitis)
Alat kelamin ke dubur
Dari ibu kepada bayi ketika proses kelahiran semasa bayi melalui saluran peranakan yang menyebabkan jangkitan dan kerosakan pada mata.
Melalui sentuhan pada bahagian yang sakit.
Melalui najis pesakit.
Vulvovaginitis pada kanak-kanak melalui pakaian yang bercampur dengan pakaian pesakit Gonorrhoea ketika dibasuh. Ini boleh menyebabkan satu keluarga dijangkiti Gonorrhoea sekiranya bapa terkena Gonorrhoea. Vulvovaginitis juga terdapat dalam kes penderaan seksual.
Pengesanan dan Pengesahan

Cara terbaik mengelakkan Gonorrhoea adalah dengan mengelak dari melakukan hubungan kelamin (bagi yang belum berkahwin) atau melakukan hubungan dengan pasangan yang dikahwini sahaja.
Bagi mereka yang mengamalkan cara hidup berisiko dan aktif secara seksual, mereka perlu mengamalkan cara yang selamat ketika melakukan hubungan kelamin seperti penggunaan kondom dengan betul, yang menutupi bahagian yang terkena jangkitan penyakit kelamin. Penggunaan kondom dengan betul boleh mengelakkan penyebaran penyakit kelamin disamping mencegah kehamilan yang tidak dirancang.
Melakukan pemeriksaan lebih kerap dan secara berkala seperti setiap enam bulan sekali. Mereka juga perlu membersihkan tangan dengan teliti disebabkan bakteria Gonorrhoea boleh merebak kepada mata.
Hubungan seksual perlu dilakukan dengan mereka yang diketahui selamat atau dengan satu pasangan sahaja dan dengan menggunakan kondom. Elakkan daripada melakukan hubungan rambang.
Mendapatkan penerangan terperinci dengan melawat klinik penyakit kelamin (sexually transmitted disease (STD) clinic), hospital, doktor, atau pengamal perubatan.
Selain itu adalah penting bagi wanita untuk menjalani pemeriksaan pap smear bertujuan mengesan sebarang kelainan kepada alat kelamin. Pengesanan awal perubahan yang diperoleh daripada ujian ini adalah langkah pencegahan terbaik bagi mengelakkan kanser rahim.
Ramai doktor gemar menggunakan lebih dari satu ujian bagi mengenalpasti Gonorrhoea agar lebih tepat. Terdapat tiga jenis ujian makmal yang boleh dilakukan untuk memastikan Gonorrhoea iaitu :-
Mewarnakan Contoh Biologi (Staining Biological Samples)
Ujian mewarnakan contoh biologi dilakukan dengan meletakkan contoh lendir yang keluar dari zakar atau serviks dan mewarnakannya dengan pewarna (dye). Ujian ini adalah lebih tepat bagi lelaki berbanding wanita disebabkan hanya 1/2 wanita yang dijangkiti dapat dikesan dengan menggunakan ujian ini.
Penkulturan (Cultures)
Membiakkan bakteria dalam makmal dengan menggunakan lendiran yang keluar untuk dikulturkan dalam petri kultur (culture plate) dan mengeramkannya sehingga 2 hari untuk membenarkan bakteria membiak. Penkulturan contoh serviks mengesan 90% daripada mereka yang dijangkiti. Penkulturan juga boleh dilakukan dengan menggunakan sapuan kerongkong (throat swabs).
Mengesan gen Bakteria atau ujian Nucleic Acid (DNA)
Mengesan gen Bakteria atau ujian Nucleic Acid (DNA) digunakan dengan menggunakan air kencing atau sapuan serviks (cervical swabs) untuk mengesan gen bakteria. Ujian ini adalah lebih tepat berbanding penkulturan.
Diagnosis
Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda seperti di atas, atau mempunyai hubungan kelamin dengan mereka yang diketahui mempunyai penyakit kelamin atau mereka yang tidak dikenali, atau dirogol, anda perlu berjumpa dengan doktor serta merta. Anda perlu memberitahu doktor untuk pemeriksaan penyakit kelamin. Pemeriksaan sapuan pap (pap smears) hanya menumpu kepada pemeriksaan kelainan pada sel serviks (cervical cell), dan bukannya untuk penyakit kelamin. Dengan permintaan khusus, pihak makmal akan menguji penyakit Gonorrhoea secara khusus.

Jika anda ada melakukan hubungan seks rambang tanpa menggunakan kondom, anda perlu menguji diri anda untuk penyakit kelamin. Ini adalah untuk memastikan anda bebas daripada sebarang penyakit kelamin dan juga agar anda boleh mendapatkan rawatan untuk penyakit kelamin sekiranya anda dijangkiti. Sekiranya anda didapati positif mempunyai sebarang penyakit kelamin, anda perlu memberitahu pasangan anda, kerana penyakit kelamin boleh berjangkit.

Selain daripada menghalang penyakit kelamin daripada terus merebak, pasangan anda mungkin tidak sedar tentang tanda-tanda penyakit. Dengan memberitahu pasangan anda, ini membantu pasangan anda untuk mendapat rawatan yang sempurna. Walaupun anda mungkin merasa malu atau rendah diri untuk memberitahu pasangan anda bahawa mereka mempunyai masalah ini, amat penting mereka diberitahu untuk mengelakkan mereka menghadapi masalah jangka panjang.

Rawatan


Penyakit Gonorrhoea mudah dirawat dengan pengambilan antibiotik dalam bentuk pil, atau suntikan tempoh tertentu. Bagaimanapun Gonorrhoea semakin tahan kepada ubat-ubatan biasa. Antibiotik yang digunakan sekarang adalah :-


Cefixime
Ceftriaxone
Ciprofloxacin *(Tidak sesuai bagai mereka yang mengandung)
Ofloxacin *(Tidak sesuai bagai mereka yang mengandung)
Tetracycline

* Antibiotik Ciprofloxacin dan Ofloxacin perlu dielakkan sekiranya anda mengandung atau bawah 18 tahun.


Pengidap Gonorrhea biasanya juga mengidap jangkitan Chlamydial, sejenis penyakit kelamin yang lain. Gabungan antibiotik yang mampu merawat kedua-dua penyakit adalah :-


Azithromycin
Ceftriaxone
Doxycycline

Untuk memastikan rawatan yang diberikan berkesan, anda perlu mendapatkan rawatan seberapa segera sebelum kemandulan berlaku. Jangan berlengah kerana kemandulan hanya diketahui apabila anda cuba untuk mengandung.

Menghindar adalah cara terbaik untuk mengelakkan jangkitan Gonorrhoea atau sebarang penyakit kelamin. Gunakan kondom kerana kondom berkesan sehingga 99% mengelakkan jangkitan penyakit kelamin. Atau elakkan daripada hubungan rambang, dan sebaiknya berkahwin.

Saturday, June 6, 2009

Ideologi Kamal Atartuk Di Turki

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt/ROK.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tie dan topi (sesuai dengan kehendak barat)
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden"
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan
10. Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan
12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam
17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18. Menganggap dirinya Tuhan sama seperti Firaun.

Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan dimana tuhan tinggal?". Oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan". Beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

KEMATIAN KAMAL ATARTUK YANG MENYEKSAKAN

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah:
1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki di mana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung
3. Penyakit darah tinggi
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24jam.

Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha Besar, panasnya tak juga hilang! Pada 26 September 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayat ini diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya.

Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (saya tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke alam muzium yang diberi nama Etna Grafi (kalau tak silap dengar) Ankara selama 15 tahun (sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan mar-mar beratnya 44 ton. Mayatnya ditanam di celah-celah batu mar-mar.

Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"

Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Renung-renungkan dan selamat beramall...

Wednesday, May 6, 2009

Selamat hari IBU-renung2kan lah

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata...memang betul)



Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak


Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak


Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila.... aku nak talipon mak


Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada..........

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Wednesday, March 4, 2009

Kepada Isma, Rima,Zuhaida dan makcik2 sembelit yang lain.... Buasir.

Buasir adalah pembengkakan pembuluh darah – iaitu pembuluh darah yang menjadi bengkak di kawasan rectal. Buasir adalah sebesar daripada saiz kismis sehingga sebesar anggur. Ia boleh hanya gatal-gatal atau sakit dan kadang-kadang menyebabkan pendarahan pada rectal terutama ketika pembuangan najis. Kadang-kadang pembengkakan ini sehingga ke anus. Jika ini berlaku anda akan merasa di kawasan berhampiran rectum anda lembut dan bengkak.

Buasir adalah biasa ketika semasa dan selepas mengandung. Setengah-setengah wanita mengalami kali pertama ketika mengandung dan jika anda pernah mengalaminya ketika sebelum mengandung anda berkemungkinan mendapatnya ketika mengandung. Dan biasanya ia akan hilang sendiri (atau dengan beberapa bantuan yang akan dinyatakan dibawah) selepas bersalin.

Terdapat beberapa sebab mengapa anda mendapatnya (seperti juga pembengkakan urat pada kaki dan kadang kala di vulva). Pembesaran rahim akan memberi tekanan kepada urat pelvik dan vena cava dalaman, urat besar yang terletak pada bahagian kanan badan yang menerima darah dari bahagian bawah anggota badan. Ini akan melambatkan pengaliran darah di bahagian separuh bawah badan, meningkatkan tekanan urat pada bawah rahim anda dan menyebabkan ia semakin besar atau bengkak.

Sembelit, perkara yang biasa berlaku
Faktor Penyebab Buasir
# meneran ketika membuang air besar
# duduk terlalu lama di dalam tandas
# cirit-birit yang teruk atau sembelit
# kegemukan
# mengandung
# golongan berumur kerana salur darah semakin lemah

Pencegahan Buasir

* Makan makanan berfiber tinggi.Makan buah-buahan ,sayur-sayuran dan bijirin berserat tinggi untuk memudahkan pembuangan air besar.

* Minum air yang banyak.Minum air 6-8 gelas air setiap hari .Elakkan alkohol.

* Makanan tambahan berasaskan fiber seperti Metamucil dan Citrucel membantu melegakan simptom dan pendarahan buasir .Produk ini melembutkan tinja dan memudahkan ia keluar. Jika anda menggunakan makanan tambahan tersebut ,pastikan anda minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari,jika tidak anda akan mengalami sembelit atau menyebabkan sembelit bertambah teruk.

* Jangan meneran.Meneran dan menahan nafas ketika membuang air besar menyebabkan tekanan yang tinggi pada salur darah dibawah rektum.

* Jangan bertangguh untuk membuang air besar.Jika anda melengah-lengahkannya,tinja akan kering dan susah dikumuh dan seterusnya akan menyebabkan sembelit.

* Bersenam.Bersenam dapat mengurangkan tekanan pada salur darah yang menyebabkan buasir dan ia juga dapat mengurangkan berat badan.

* Elakkan berdiri atau duduk terlalu lama.Duduk terlalu lama terutamanya di dalam tandas akan meningkatkan tekanan salur darah pada anus.

*BAGI YANG DAH ADA BUASIR INI...NAK TAU PASAL CAMNER NAK RAWAT MASALAH BUASIR KORANG... PRIVATE MESSAGE AKU YERR... NANTI AKU CERITA PASAL UBAT2AN YANG AVAILABLE.. DAN JUGA KAEDAH2 PEMBEDAHAN YANG SESUAI MENGIKUT DARJAH KEBUASIRAN KORANG.. HIK HIK HIK... ADIOS.

Wednesday, February 25, 2009

Rayuan Di Puncak Genting..:-)

Sememangnya aku dah penat. Penat buat seminar, penat buat group presentation, penat buat assignment dan penat buat aku nyer research proposal yang asyik kena reject tuu. Memang penat jadik aku nie.

Aku nak pergi rehat dan tenangkan mindaku yang agak dah berserabut. so.... kita semua... bergerak ke genting.. kota keriangan.. ha ha ha.


Minum air sambil mengelamun... sempat dirakamkan peristiwa itu... oleh jurufoto tak berpengalaman... he he he

Kabus dimana2... sejuk betul.. menyesal tak bawak sweater. Tapi indah betul suasana malam macam nie.. rasa macam tak mo balik bilik.. nak berjalan malam2 tu sambil menyaksikan keindahan malam di Genting. Tengok kabus banyak2..terus hilang serabut kepala aku yang banyak tuu.. sempoii.

Di Ripley's Believe it or not. Dah la tak ada petugas dalam tuu... pelancong pun tak ada.. tinggal aku ngan kawan jer... so.. aper lagi, meriah laa amik pic kat semua display. Lepas tu..pergi masuk plak rumah hantu yang ala kadar tu. langsung tak takut.. tapi terperanjatlah jugaklah sekali dua.

Sempat memberikan satu lagi pose yang menawan untuk menambahkan nafsu amarah kawan2 yang tak dapat ikot aku pergi bercuti... he he he... Larikkk~~~

Tidak ketinggalan menaiki kereta kabel, walaupun pergi naik Genting naik kete sendiri. Sengaja jer nak melihat keindahan hutan sambil menghirup udara dingin sepanjang hampir 4km perjalanan.
Walaupun hanya dua hari satu malam di genting.. cukup membuatkan minda aku segar balik untuk berjuang semula..... Menghabiskan proposal yang kena reject tuu... aiyooo nyonya... kasik gua lepas loeee.... haiyaaa...

Saturday, February 7, 2009

Nak Minum Air Suam ker atau Air sejuk?

"Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia"

Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.

Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini..

Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.

Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.

Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.

Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.

Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.

Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.

Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.

Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.

Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.

Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan.

Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh..

Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.

Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.

Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.

Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.

Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan
unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

Tuesday, January 13, 2009

Boikot barangan Israel/USA


Minggu nie aku memang agak emosi bila mengenangkan perlakuan biadap Israel menghancurkan Palestinian di Gaza. Yang aku lebih2 angin ialah bila negara-negara Islam yang berjiran dengan Palestine langsung buat bahalol.. tak bagi ape2 pertolongan. Malah siap tutup rapat lagi pintu di sempadan untuk menghalang penduduk palelstine mendapatkan perlindungan dan bekalan untuk terus hidup.

Kebetulan, dalam my class, ada dua orang budak Iran. Dua2 pompuan dan yang lebih best nya.. semangat patriotiknya pada islam lebih menebal dari semangat another dua orang budak lelaki Iraq dan kebanyakan pelajar2 di melaysia nie. Aku ada tanya mereka pagi tadi... tolong cakap kat Ahmadenijad (PM Iran) suruh bagi laa sedas dua nuklear kat bangsa biadap tuu... dan dengan yakin dan bersemangatnya...diorang kata.. NEXT YEAR. Mungkin sebab sekarang nie Iran tengah berusaha mengkayakan penghasilan Uranium dia. Ha ha ha... kagum aku ngan orang2 Iran nie.



Dan bagi sesetengah malaysian dan blogawan, aku ada membaca blog2 yang hanya mentertawakan usaha2 kerajaan dan umat islam untuk memboikot produk dari Israel dan Amerika. Argument dia ialah, kebanyakan syarikat2 besar milik amerika dan Israel nie mengambil orang melayu sebagai pekerja mereka, kalau syarikat2 ini tutup, sah2 laa melayu2 nie tak ada kerja dan menganggur.

Begitu cetek sekali pandangan dan moral insan2 yang menjunjung islam sebagai agama mereka. Mari kita renungkan...
1. Kalau mereka boleh berperang dengan Israel, tak payah laa boikot produk israel
2. Kalau mereka boleh hantar bom dan mortar ke israel, tak payah boikot israel
3. Kalau mereka boleh menghantar bantuan perubatan dan makanan yang mencukupi untuk rakyat palestine, tak payah laa mereka boikot israel
4. Kalau mereka boleh menggunakan kuasa veto untuk menghalang israel bertindak biadap pada bangsa palestine.. tak payah laa boikot israel

Tapi yang bestnya, mereka yang bodoh dungu nie, dah laa tak mampu membuat benda2 diatas, tapi dengan memboikot produk israel dan proksi mereka pun diorang tak mau. Kalau tak mau tu takpe lagi.. nie siap mengeji lagi usaha muslimin2 lain untuk membantu usaha kerajaan untuk menghalang perbuatan jahat dan hina Israel tu. Aku memang istighfar panjang bila baca penulisan2 hilang pedoman macam tuu. Aku harap mereka faham tujuan mereka kat bumi tuhan nie.




Sesungguhnya sekecil2 Iman tuu... kalau kita tak boleh ubah dengan tangan atau mulut, kita hendaklah mengubah dengan hati dan mendoakan saudara2 seislam kita di Gaza selamat dunia dan diakhirat. Aminnn..

Saturday, January 10, 2009

Cerita Ustaz Amirul kena tindih dalam Puaka Niyang Rapik


korang mesti pernah dengar pasal cerita kena tindih masa tidurkannn. Aku dulu memang percaya cerita orang yang pernah mengalami situasi pelik macam tuu.. siap ada sorang kawan aku dia kata dia nampak sendiri makhluk hitam besar bagai tindih dia.

Frankly speaking, aku tak pernah mengalami kejadian aneh tu.. tapi kalau setakat kebas2 tangan tu biasa laa sebab tertindih dengan badan sendiri yang melebihi muatan. Isu nie pernah diutarakan oleh pensyarah farmasi aku masa aku undergrade dulu. DIa kata nak buat kajian.. tapi HADO.

Lepas aku baca dan mendalami ilmu tentang perubatan, aku dapati sebenarnya fenomena kena tindih ini bukanlah berpunca dari ilmu hitam Tok Dalik ataupun ramuan berbisa Bok Miah.. cuma error dalam otak kita menterjemahkan isyarat electrical semasa kita dalam keadaan separuh sedar atau pun lalok.

Sleep paralysis atau dimelayukan 'lumpuh waktu tidur' adalah condition yang terdiri daripada paralysis (lumpuh) yang temporary (sementara). Temporary paralysis ni selalu berlaku bila time2 nak tido (hypnagogic paralysis) atau baru2 bangun dari tido (hypnopompic paralysis).

Kebiasaannya, normal badan manusia bila tido, bila masuk stage tidur yang nyenyak atau REM stage (rapid eye movement) .... waktu nyenyak ni, bijik mata kiter bergerak2. Otak akan bagi tau badan kita suruh rehat. So, badan kite kira macam switch off kejap... REM atonia (tader muscle tone).

Otak kiter pun ader switch off button dipanggil RAS - Reticular Activating System. Bila otak dah switch off badan, dia pun auto switch off RAS ni. So tinggal automatic function (degupan jantung, bernafas, etc.) jer yang on.... kirenyer screen saver laaa or hibernate.

So, bila kita bangun, RAS switched on balik... kita sedar fully awake state tapi kadang2, electrical signal tak di activate kan oleh otak untuk switch on balik badan kiter. Maka masa tu laa badan kita lumpuh seketika sebelum otak nak activate balik.... mmg menakutkan tapi benar.

Tapi paralysis tu tak semestinyer complete atau full. Kadang2 partial atau sebahagian jer... tu ader yang boleh gerakkan ibu jari tapi badan lain lumpuh, etc. Dan lagi satu, sleep paralysis ni selalu jugak datang sekali dengan hallucinations (halusinasi) samada dalam bentuk auditory (dengar bunyi pelik2), visual (nampak benda2 yang bukan2) atau tactile (deria sentuhan, terasa macam ada sesuatu yang sentuh/hempap/tindih, dll.)

Antara sebab atau benda2 yang boleh men'trigger' sleep paralysis:

1. tidur dalam posisi terlentang terlalu lama

2. jadual tidur yang tak tentu arah (irregular sleep clock)

3. sleep/rest deprivation (tak cukup tido la tu... penat sgt)

4. stress yang byk kat otak... masalah keluarga, kewangan, bla2...

5. pertukaran gaya hidup secara tiba2 ( selalu dok lepak rumah jer tetiba esok gi panjat gunung, kayuh beskal...aktiviti extreme)

6. orang yang ader penyakit narcolepsy

so..lepas ni kalau korang berhadapan dengan fenomena ini, bertenang laa... sebab otak kita akan regulate balik system untuk sementara waktu..kiranya macam refresh laa dalam bahasa komputernya... tarik nafas dalam2 dan jangan melawan..sebab kalau korang melawan fenomena ini... korang akan jadik penat sangat selepas tuu...

Jadi kesimpulan yang boleh dibuat... Puaka Niyang Rapik tuu sebenarnya tak logic.. walaupun aku salah sorang peminat cerita Ahmad Idham tuu... cuma sekadar hiburan takpe.. jangan percaya sangat.

Thursday, January 8, 2009

Party people.. yeah yeah

Kebakaran di disco pada malam menyambut tahun baru. 59 orang telah mati terbakar dan lebih 100 orang cedera.

Ini baru azab dunia..kepada yang kaki clubbing tu. Buatlah azam baru "tidak pergi clubbing". Mungkin korang rasa tak salah tapi bayangkan kalau ini terjadi kepada anda.....Siap tertera nama di akhbar lagi. Mati terbakar dalam disco, bayangkan aib kepada ibu bapa dan keluarga.Sendrik mau ingat!!!

Kengkawan yang masih aktif di disco2 disekitar lembah klang, harap2 korang cium2laa tikar semayang yer tahun baru nie. insaf2 laaa... ahaksz.



pic dan ulasan diambil dari www.isuhangat.blogspot.com

Wednesday, January 7, 2009

Happy birthday Hamzah dan Congratulation untuk Pelancaran Website TravelRhapsody.com

Menjelang tahun 2009 ini, dimulakan dengan satu episode yang menggembirakan dan meriah dalam kalender hidupku. Dimulai dengan sambutan hari jadi Hamzah dan disambut dengan penuh meriah di restoran Intai-intai ampang. Ramai kawan-kawan lama datang dan berkenalan dengan kengkawan baru.

Hampir 60 orang hadir party birthday tu.. Picture dibawah ini adalah antara mereka2 yang amat menonjol dimalam itu. Ngeh ngeh ngeh

Sempena Birhtday yang gilang-gemilang itu, Saudara Hamzah Hamdani telah melancarkan satu websitenya sendiri iaitu www.travelrhapsody.com untuk pengembara2 seperti dia. banyak info tentang pengalaman beliau sepanjang merantau dan me'review'tempat2 menarik di malaysia dan dunia. Kalau nak tau lebih lanjut.. lawatilah website dia yang best ittewww di www.travelrhapsody.com, support skit yerr.

Meriah malam tuu, sampai ada dua kek sambutan. Mungkin satu kek untuk birthday dan satu lagi kek untuk pelancaran website nyer.. (Hamzah yang sedang meniup kek itu, yang pegang kek sorang lagi tuu... BUKAN BIRTHDAY DIA occay)

Pic kek ini diambil oleh En Saiful Nang... artistic, malatops pic.

Thanx juga kepada En.Baha (Owner restoran Intai-Intai) yang memberikan yang terbaik semasa kita menggunakan restoran dia. Food is marvelous, cosy environtment by the lake and settings meletops.